A Hi End-ről már rengeteget írtak az interneten, magazinokban, szórólapokon. Itt a dicshimnuszokat kerüljük.
Irjunk inkább arról a valóságról, amiről a laikus olvasó nem hall, nem olvas, mert ha úgy tetszik műhelytitok. Akik a magazinokba írnak - elsősorban szakújságírók - nem olyan emberek, akik ténylegesen kiszámolják, méretezik, két kézzel összerakják, s ha elkészül, akkor térdrehullva imádkoznak, hogy jól szóljon. Nem azok, akik az első meghallgatáskor teljesen kétségbeesve, könnyükkel küszködve kezdenek neki a a méréshez, a hangoláshoz, a doboz, a hangkeltő rendszer és elektronika hetekig tartó apró módosítgatásaiba. Aztán általában megtörténik a csoda. Ha az ember ténylegesen sok időt tölt egy hangtechnikai fejlesztő környezetben, akkor alázatos lesz. Általában csöndes, visszafogott emberré válik - legalábbis ebben a témában. Mert nagyon jól tudja, hogy nem a tökéletes linearitás, hanem az a torzítás - igen jól írtam - az a torzítás a lényeg, ami a fülnek kedves. Persze ezek a hangfalak messze megelőzik egyszerű és olcsó társaikat, de nem tökéletesek, mert hangtechnikában tökéletes nincs, csak a megalkuvások valamilyen konstellációja.
Tehát a feladat megoldhatatlan, lehet tökéletes kalapácsot készíteni, meg lehet mondjuk nagyon bonyolult dolgokat, például térbeli mozit, de mindaddig, amíg az akusztikus rögzítési technikánk kiválasztott pontokon összegződő hangfrekvenciás jeleket rögzít, egymáshoz kever, majd két sugárzó pontba sűrítve vissza kivánja adni, nos addig nem lehet tökéleteset alkotni. Azonban van egy jó hír, lehet jót alkotni. Ez a gondolat hajtja azt a mániást, aki Hi End hangfal konstruálásába kezd.
Sok Hi End darab építésén vagyunk túl. Aztán egyszer arra adtuk a fejünket, hogy minisorozatot gyártunk (5 pár). Hívtunk baráti segítséget az összerakáshoz. Már belőtt, kipróbált méreteket, hangváltókat, hangsugárzó eszközöket használtunk. El is készültek. Meghallgattuk őket és csalódnunk kellett. Minden darabban találtunk hibát, olyat, ami nem tetszett. Igy mindegyiket egyesével kellett újra hangolni, itt-ott kisebb módosításokat elvégezni. A tanulság, hogy Hi End hangfalat nem lehet szériában gyártani. Mindegyik születésénél ott kell lennie annak az embernek, aki ért hozzá és füle is van. Ha ez nincs, akkor lehet a doboz, a design bármilyen szép, esztétikus, nem lesz az "igazi".
Tehát nem hiszek a baromi drága Hi End gyártmányokban. Inkább elfogadom a tényleges kézi munkát, ahol az alkotó személyesen ott fáradozott minden lépésnél. Ahol az utolsó "belenyúlásokat" ő maga végezte, eredményét ő maga hallgatta.
Voltam Hi End show-n, nem egyszer, sohasem állítottam ki, csak látogatóként jelentem meg. Sokat hallottam, s láttam a szorongó embereket, akik a "nagyok" árnyékában, szinte a semmiből építettek csodát.
Mára nagy mértékben leszűkült azok köre, akik egyáltalán megengedhetik maguknak egy-egy ilyen darab megvásárlását. Ezért - sajnos - kevés darab készül évente. Számunkra minden építés egy-egy kaland, játék és természetesen kemény munka.
1. VD 773
A következőkben mutatunk pár képet egy kifejezetten problémás darabról. Mint minden hangfalunknak, ennek is története van. Olyat kértek tőlünk, amit józan szakember nem vállal be.
Most jön a borzalom: Egy régebbi hangfal helyére kértek egy újat. Igen, igen, ez azt jelentette, hogy egy általunk nem ismert hangfal méreteihez kellett igazodnunk. A méretezés alapvetően fordított, mindig a választott hangsugárzó eszközből, méréseket követően készítünk dobozt és nem fordítva.
Nekiálltunk számolni, és számoltunk, és számoltunk és számoltunk. Kényszerből egy háromutas rendszer adódott.
Tekintsék meg, hogy mi lett az eredménye, képekben. Sajnos a hangját nem tudjuk idevarázsolni.
Oldalak: 25 mm-es rétegelt lemez cserfa, bükk furnérozással, vastag keménylakkal felületkezelve. Belső rezonanciacsökkentő merevítések fenyőből, valamint gyapjú alapanyagú csillapítás, illetve virtuális méretnövelés 15%-on belül.
Szerelés alatt.
Az összerakott doboz mérés alatt. A hangváltó még darabokban.
Az első durva léptékű mérések.
A hátlap és csatlakozó.
És átadás után a helyén.
Mielőtt bárkinek kritikája adódna az elhelyezéssel kapcsolatban, tudjuk, hogy rossz helyen van!!! Egy szekrénybe beépítve nem hallgatható. Tájékozódásunkra azt a választ kaptuk, hogy zenehallgatáshoz mindig kiemelik.
Később, ha az oldal látogatottsága megkívánja bemutatjuk a többi hangfalunkat is.
Nyáron készül egy kísérleti darab, variálható váltóval négy hangsugárzóval.
Ha kíváncsiak kérem írjanak az info@robonet.hu címre.
2. VD 455
Köszönöm a leveleket! Ha ilyen az érdeklődés, akkor érdemes még írnom. Jöjjön itt még egy kényszerhangfal. Azért írom kényszerhangfalnak, mert itt adott volt a doboz, az összes méreteivel és természetesen a tervezett hangsugárzóival. Sajnos időközben az eredeti Peerless hangszórók magyarországi elérhetősége és ára jócskán megváltozott és úgy döntöttem, hogy nem erőlködök ebben az irányban tovább.
Már korábban felkeltette az érdeklődésemet a Sonido. Meg is látogattam az üzletet, ahol azt az embert találtam, akit vártam. Érdemes elmenni hozzá és meghallgatni a dolgait. Igen meggyőzőek.
A hangszóró leírása alapján az alsó tartományban már komoly letörést mutat a dB skálán, azaz a kényszerdobozomban valamilyen mélysugárzásról gondoskodni kell. A magasakban - attól eltekintve, hogy a helyszínen hallottam szólni - valahogy nem hittem, ami később hibás hiedelemnek bizonyult, de erről majd később.
Szóval hangszórókat megvettem, választottam még egy titándómos felsőt, aztán dobozt átalakítottam úgy, hogy csak a belsejéhez kelljen hozzányúlni, illetve az előlapján alul méreteztem egy belső compound elrendezéshez tartozó csövet és lyukat.
Kezdjük az alsónál. Nos compoundhoz egy kevlár alapú hangsugárzót választottam, pont azért, mert az ideális nagy membrános mélysugárzó papírhangszóró itt a méretek miatt nem jöhetett szóba, valamint azért mert a kevlár annyira puha, hogy mélyebbre képes menni, kisebb membránméretnél, valamint lágyabban - lebegőbb - mélyeket biztosít. Azaz csaltam. A compound jól kézben tartható, kis helyen elfér és nem zabál sok energiát, sőt néha fékezni kell.
A közép és magas tartományokban a Sonido és a titándóm jó választásnak bizonyult 6 dB/oktávos szűrők mellett. Mivel a két sugárzó jó minőségű, nagy érzékenységű, ezért a vágási frekvenciát széthúztam, azaz a magasat magasabb frekvenciánál, a közepet alacsonyabb frekvenciánál "engedtem el".
Hangolgatás következett. Az idő sürgetett, mert a két hangfal a gyerekeimnek készült karácsonyra. Szenteste előtti nap készültem el.
Aztán elkezdtük hallgatni. Eleinte minden rendben volt, aztán valami elromlott. Újabb hallgatás, méregetés, rájövés. Ugyan a sonido leírja, hogy 100 óra folyamatos terhelésnövekedés melletti bejáratás igényeltetik - itt ugye erről nem lehetett szó - , nos a hír igaz. A sonido lassan elkezd jobban, erősebbe szólni, azaz a többiekhez képest vissza kell fogni. Most már minden rendben van, kellemes a hangkép.
Erről a dobozról nincsenek műhelyképek, mert gyorsan készült, de a kész dobozról ideillesztek párat.
Burkolat nélkül
Itt a Sonido.
A compound első nyílása
Új tervek
Szeretnék készíteni egy egyutas rendszert, még keresem a nyertes hangszórót, erősen hajlok a Fostex felé, de még nem döntöttem. Ezen túl szeretnék építeni egy olyan darabot, aminek tervezésében kifejezetten a kompromisszumok csökkentése a cél. Ahogy ezek már rajz szinten elindulnak, akkor ismét jelentkezem.
Ha valaki belekezdene...
Igazán könyvet csak kettőt tudok ajánlani: Klinger: Hangdobozépítés és Ágoston Lajos: Audiofil erősítők építése. Mielőtt könyvesboltba szaladna bárki szólók előre, hogy szinte lehetetlen. De próbálkozni lehet.
Ezen túl kellenek még hozzá a következők:
- Süketszoba (Sajnos legalább 2-3 négyzetméteres, mert a mérőfejet a hangszórótól ugyebár egy méterre, stb. A hangtechnikai szivacs négyzetmétere 7-8000,- Ft !!!)
- Mérőmikrofon, nagyon jó kábellel (A mérőmikrofon azáltal mérőmikrofon, mert egyedileg mérik meg és "halálpontos" dB görbét mellékelnek, aminek adatait bele kell számítani a mért értékbe.)
- Hiteles jelforrás (Több megoldás van. Számítógép kiegészítő hardware-rel, Önálló műszeres)
- Mérőkészülék (Számítógépes digitalizálással, vagy önálló műszeres)
Jó vétel mondjuk egy EMU 1820M a két fiókkártyájával együtt és egy mérősoftware. Software-ből többféle van a neten. Izlés dolga, kb 50.000,- Ft, a demókkal nem lehet mérni!) De jó mérést lehet végezni mondjuk egy WM-20-sal is, de ez már szinte megszerezhetetlen.
- Univerzális mérőműszer - LC mérővel kiegészítve.
- Egyszerűbb forrasztóállomás
- Sok kábel
- Van a Monacornak egy CAAD 4.1.2 programja, amivel aránylag jól lehet térfogatot méretezni. A számításaink között általában 1%-nyi eltérés adódott. Nem ismer speciális kialakításokat, de rezonátorok jól méretezhetők.
- Asztalosipari ismeretek (anyag, ragasztás, tervezés, stb.)
Hangszórk
Hangszórókat legtöbbször autókban pc nél használunk léteznek 2:1 illetve 5:1 hangvezérlésűek is